lördag 7 maj 2016

Kolonidramatik

Full arbetsdag i kolonin men när jag som bäst njuter av växtligheten hör jag röster från gången och man vinkar på mig. I gången kommer en liten vadarfågel med fem små duniga ungar. Plötsligt ropar någon "finns det en djurambulans som kan köra dom till vattnet." "Någon som har en håv så vi kan fånga in dom?"
Änderna springer hit o dit och någon ropar "öppna grinden till Bengt o Margareta!"
Änderna rusar in och någon säger "här Ingrid har du en håv" och plötsligt är vi flera personer som springer med fjärilshåvar. "Här Bengt ett badlakan som du kan kasta över mamman."
En liten and far in i en annan koloni där en hund genast klipper den och ny röst "hunnadjävel."
Då vaknar jag till sans av hysterin och ser mig själv springa omkring med en fjärilshåv och försöka fånge en liten förskrämd and. Jag lämnar tillbaka håven som åtminstone matchade mina tofflor.
Innan jag gick hem kom Margareta med ett knippe nyskördad sparris och vi skrattade gott åt hela andhysterin och hur lätt det är att dras in i något.
Lugne trygge Bengt springande med ett badlakan men också han sansade sig.
Andmamman flög iväg, en död, en på vift och tre som höll ihop.
Kanske återförenas dom i kvällningen.
Igår "glassade" jag bara fram. Tårtkalas hos grannarna när Marianne kom på besök.
På kvällen grill hos Magnus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar