söndag 21 maj 2017

Mina fransmän

För två år sen fick jag nya kolonigrannar från Frankrike. Dom började odla på ett sätt som väckte uppmärksamhet.
Dom har hälsat lite lätt inget mer. Gubbarna sa "jävla amatörer."
Första projektet var en stor halmbal på baksidan.
Jag sneglade genom staketet  och följde squash o meloners framfart i halmen.
I höstas täcktes marken med tjock vit presenning och jag tänkte att det var för att ta bort ogräs.
I mitten på april lyfte fransosen på presenningen och jag smygtittade igen.
Trodde inte riktigt på vad jag såg men under presenningen växte de mest fantastiska salladshuvuden.
Han kallade på mig och frågade på knagglig engelska om jag ville ha sallad.
När jag tackat ja bjöd han in mig för att titta på odlingarna.
I september hade han sått sallad, rädisor, morötter, purjolök m m och nu skördade han.
Nu finns ett nytt växthus där det växer aubergine, gurka, tomater och andra försöksodlingar.
Nu förser familjen mig med färsk sallad som inte lämnas över staketet utan fransosen kommer in och vi byter några ord.
Barnen ropar "hej då" till mig och fransosen är definitivt ingen amatör. 
Mycket trevlig tycker jag när de flesta kolonister mer tror att dom är på en byggarbetsplats och altaner stora som dansbanor snickras fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar