onsdag 20 juli 2016

Nostalgipromenad

Idag träffades Ingalill och jag och vi började med långlunch på i Stadsparkskafét.
I Stadsparken hade jag mitt allra första sommarjobb som innebar att dela ut allsångshäfte för tidningen Arbetet och till onsdagskvällarnas allsång.
Lönen var lemonad och bakelse på kafét efter allsången.
Barnarbete?
Vi fortsatte till Sommarstaden där vi försökte leta upp Ingalills föräldrars koloni och jag tror vi lyckades. På den tiden hade var och varannan en koloni för att dryga ut matkassan.
Sedan vidare till min koloni där äppleträdet trots kraftig beskärning i höstas numera ger behaglig skugga.
Sedan vidare till van Dürens dit vi båda flyttade 1953. Vi lokaliserade våra balkonger och andras.
Numera är det en stor byggarbetsplats och på vår gamla lekplats byggs det numera sexvåningshus. 
Vi mindes, skrattade åt alla dråpligheter och hur vi i tobaksaffären kunde köpa lösgodis för 10 öre eller t o m ett seriemagasin för 25 öre, sitta på den lilla kullen utanför och njuta av tio ettöres godisar och bara tycka att livet var helt fantastiskt.
Det var en kul dag Ingalill och hoppas nya barnbarnet visar sig snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar