söndag 19 maj 2013

Barn och döden

I år hoppades våren över och det blev sommar direkt. Igår fick jag hjälp av Erik o Mareike att frakta hem nya möbler. Ett verkligt lyft. Dom små ville absolut åka med mig ut till kolonin och i bilen förde Frida ett resonemang om döden och vart man kom när man dött. Var man snäll kom man till himlen och var man dum kom man i jorden. Lilla Klara sa plötsligt "farmor jag är väl snäll" och naturligtvis är hon det fast Frida fortsatte "ibland skriker hon men det gör kanske inget". Klara fortsatte och sa "bra då blir jag inte jord". Och så var den diskussionen avklarad. När Sigrid o Nora var här förra helgen så hittade vi en död fågelunge och Nora tittade länge på den innan vi fortsatte. Innan vi gick hem ville hon titta på den igen och då var den borta och hon konstaterade "Jesus har nog hämtat den". Det är inte så dramatiskt men man undrar var alla tankar kommer ifrån. Barn pratar nog sinsemellan.  
Min syren blommar som aldrig förr men så fort den blommat färdigt skall den sågas ner och föryngras.
Magnolian är sen men blommar med ett tiotal blommor. Ett par nya blommor för varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar