onsdag 6 april 2011

Lundadebatt



Vårens debatt som engagerat Lundaborna är flytten av syrenerna vid Domkyrkan och stängningen av Zoologiska muséet. Syrenflytten är genomförd och verkar att ha gått bra. Igår var jag på studiebesök på Zoologiska muséet och kan tycka att det är synd att allmänheten inte längre har tillgång till denna fantastiska djursamling som skall packas ner i lådor och magasineras. Jag uppehöll mig länge i fågelhallen medan jag snabbt passerade förbi avdelningen för möss och råttor. De är läskiga trots att de är uppstoppade och står i stora glasmontrar. En monter som drog till sig stor nyfikenhet var den för kuriosa. Där kunde man se kycklingar som fötts med fyra ben eller får med två huvuden. Ganska så makaber och unik samling. Själv minns jag från skoltiden dessa studiebesök och det är synd att dagens skolbarn inte längre har tillgång till detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar