onsdag 29 juni 2011

Utflykt


Idag gjorde jag och Margareta en av våra traditionella sommarutflykter. Vi startade med Christinehofs slott där vi fick en lyxig egen guidning. Slottets speciella färg kommer från järnvitriol som producerades vid Alunbruket strax intill. Färgen ändrar sig efter både luftfuktighet och kyla så tydligen ser det annorlunda ut på vintern.

Något förvånad blev jag när man i ett av rummen hade dukat upp ett frukostbord och jag upptäckte att det var samma servis som jag har och att det också fanns en ananasburk på bordet. Det finns ju dom i familjen som samlar på ananaser så hade inte denna modellen varit kul att leta efter? Det fanns också äggkoppar som jag inte har i min samling.

Därefter for vi vidare till Vitabys kyrkogård där en stor del av pappas släkt är begravda. Kyrkan ligger en bit från samhället och är underbart vacker.

Pappas farfar har en ståtlig gravsten och av vaktmästaren fick jag veta att den skulle bevaras som ett kulturminne. Han sa att släkten betytt och gjort mycket gott för bygden. Kändes gott att höra.

Vi for vidare till Kivik där vi besökte Hälleviks arboretum. Vi passade också på att äta den medhavda matsäcken här. Dagen avslutades med sista kaffeslurken i kvällssolen i Brantevik. Detta var ännu en av våra trevliga sommarutflykter. Ytterligare en är planerad till Kivik Art Center.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar