måndag 9 juli 2012

Resa till barndomsbygd

I går gjorde jag och Margareta vår traditionella sommarutflykt. Jag hade bestämt att vi skulle åka till Göingebygden där jag har en del av mina rötter. Första anhalten var fika och besök hos mostern på äldreboendet i Osby. Vid Osbysjön dök dessa två figurer helt omotiverat upp. Inga skyltar men dom var väldigt stora.
Turen fortsatte till Killeberg och i detta huset bodde vår familj ett par år på -50 talet.
Hönshuset fanns kvar även det smått förfallet men jag mindes hur vi hade små kycklingar som så småningom skulle hamna på matbordet??!!
Min lekstuga lockade till att titta in i men det var snårigt och jag vågade inte riktigt trampa in på andras ägor.
I Loshult tittade vi till mina olika gravar bl a min mormor och morfars.
I Loshult finns också ett fantastiskt fint hembygdsmuseum. Delar av olika interiörer som t ex biljettluckan från den gamla stationen. Nu byggs det för fullt för en ny pågatågsstation.
Jag minns också Brandetts affär och kunde nästan förnimma doften från förr när man steg in genom dörren.
Helt fantastiskt men allt var bevarat helt intakt som det var när affären slogs igen. Vi fick se lådor med sagogryn och kryddpeppar och många minnen dök upp för både mig och Margareta när vi såg alla gamla varumärken och burkar. Plötsligt dök familjen Magnus upp som också var på utflykt. Han har också en varm känsla för bygden sedan tiden som magister i Osby.

1 kommentar:

  1. Hejsan!

    På länken nedan finns en video som visar avtäckningen av apan och kaninen i Osby. De kommer snart att figurera i ett nytt program på SVT! Läs mer på:

    http://www.osby.info/multimedia/videor/konstkuppen-i-osby.asp

    SvaraRadera