torsdag 19 september 2013

Skördetid och kul samtal

På balkongen växer paprikorna fint. Större kruka så hade jag fått större skörd men jag är nöjd.
En av sönerna påpekade för ett tag sedan att jag brukade torka äppelringar när dom var små. Nu har jag en laddning på gång och trär upp dom på blomsterpinnar. I  morgon ska jag koka chutney och idag har jag gjort en äppelmaräng.
När jag klättrar på stegen känns det som om jag är halvvägs till himlen. Är en riktig mes när jag kommer upp ett par steg.
Borlottibönor blir det nästa år också. Tyvärr blir dom vita när man kokar dom men ack så goda.I våras tipsade Maria mig om att Naturvårdsverket höll på med att inventera igelkottar. Jag har varit flitig med mina rapporter och igår blev jag uppringd och fick komplettera mina iakttagelser. Det som var roligt var att dom undrade över om jag hade mördarsniglar. Har inte haft så många i sommar och påpekade att det kanske beror på vädret eller att dom snabbt tages av daga med en sekatör. Nu berättade man att troligen äter igelkottar dom rackarna. Mycket glädjande!

1 kommentar:

  1. Kul med igelkottarna, att du blev uppringd. Och att dom äter sniglarna.
    Maria

    SvaraRadera