lördag 30 juli 2011

"Regnaply"


Lund har just nu det ledande regnrekordet i Skåne. Hitintills har det kommit 172 mm regn mot normala 62 mm. Nora säger att man måste ha ett "regnaply" och det används i stort sett varje dag.
Trots regn så blir det åtminstone till att skörda från pallkragarna. Just nu sockerärtor och vaxbönor. Löken nästan slut medan purjolöken växer till sig. Visst har man gjort sina misstag men det rättas till nästa år.

Jag tycker det är kul med trädgårdsexperiment. Hörde ett radioprogram om att man kunde locka till sig ovanliga fjärilar med hjälp av lite ulltråd och en sockerlösning med vin. Nu hade jag inget vin men tänkte att jag häller på lite saft på min Buddleja (fjärilsblomma)men endast en geting nappade på detta.

Höstanemonerna är otroligt vackra där dom höjer sig över all annan växtlighet.

När jag besökte arboretumet tidigare i sommar så såg jag i vilken miljö rhododendron trivs så jag tog med en liten påse av granbarr och kottar och la runt plantan och si det gav resultat. Nu blommar min rhododendron. Likaså läste jag att på Gotland så trivs olivträd extra bra med tanke på den kalkhaltiga jorden. Därifrån tog jag några kalkrika stenar och mitt olivträd växer som aldrig förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar