tisdag 9 augusti 2011

Likör - en fruntimmersdryck?


Fruktträden utanför mitt köksfönster dignar av frukt. Igår hade jag Ann en "gammal" arbetskamrat på lunch som sa "att du inte gör körsbärslikör". Sagt och gjort fram med likörboken och ut i trädet.

Hann precis plocka ett par liter innan himlen ånyo öppnade sig för ett nytt skyfall. (Igår när jag cyklade till affären fick jag t o m kavla upp brallorna, ta av skorna och vada genom en tunnel). Nu har jag fixat med bär och sprit och ställt flaskan i fönstret. I Frankrike kallas detta för Liqueur de fenêtre. Tanken är att solen skall få sockret att smälta men den lyser med sin frånvaro.

I förra veckan blev det plommonpaj och då fick jag god hjälp med att plocka. Visserligen kunde man stå på marken och plocka men för vissa så var det ett måste att klättra i trädet.

1 kommentar:

  1. Kul, jag smakar gärna ett glas fönsterlikör vid tillfälle.

    SvaraRadera